måndag 14 maj 2012

Kärleksbrev till min son


































Du vet väl om att du är värdefull
Att du är viktig här och nu
Att du är älskad för din egen skull
För ingen annan är som du


Vet inte varför denna visa dök upp i mitt huvud när jag skulle börja skriva till dig.
Men det är ju så.
Ingen annan är som du.

Tittar på dig just nu när du sitter vid köksbordet och skriver en topp-12 lista över dina önske fotbollskort.
Vi är hemma idag, du och jag.
Har en bonus-mys dag.
Ibland behöver vi nog det.
Du behöver kanske få ha mig i fred, bara vi två.
Känna att jag har tid och kärlek.
Bara för dig.
Så vi, eller mest jag, var lite busiga imorse. Och stannade hemma.

Min underbara och vackra 7-åring. Ingen är som du.
Morfars pojke. Morfar som försvann.
Han hade varit så stolt över dig.
Att det bodde en riktig fotbollskille inne i dig, han fick inte se det.
Åh vad han hade spelat med dig, tittat på dina matcher, följt dig. Och funnits där.
Så mycket han bara kunnat.

Du har fått hans känsliga sida. Och mina framtänder och ögonfransar.
Och bådas vår musikalitet.
Och jag tror du fått din pappas smarta hjärna.
Så klart du har.
Du är ju fulländad och perfekt.
I mina ögon.
Är du allt.

Minns du när vi hade vår Herr Muffin period?
Vi läste boken varje kväll, det var inte så länge sedan, ändå.
Och varje kväll började du gråta, i slutet, när herr Muffin dog.
Din lillebror var mest road av det hela, att du grät.
Varje kväll.
Men jag förstod. Jag vet.
Det bor en vacker och sårbar själ inom dig.

Mamma, vet du vad jag brukar göra på skolan när jag inte har nått att göra?
Jag brukar sätta mig på kullen och sjunga sorgliga låtar så jag börjar gråta.

Kom du hem och sa en dag.

Ibland tror jag det bor en gammal själ i din kropp.
Du är för klok och för uttrycksfull i dina ord.

Men du är också full av liv, skratt och skit.
Du sjunger I´m sexy and I know it, utan att riktigt veta vad du sjunger.
Du tar på dig Michael Jackson skjortan och hatten och dansar till Bad.
Du hittar på bus och bråkar med din lillebror.
Typ konstant.

Jag älskar dig.
Ä-l-s-k-a-r  d-i-g.
Vad betyder det och vad beskriver det?
Inte ens i närheten av vad jag känner.
Vem kunde veta eller ens ana?
Denna mäktiga känsla.

Vill skydda dig och rädda dig från allt ont.
För alltid.
Men vet att det inte går.
Vill vara din bästa vän och din förtroliga.
För alltid.
Men vet att det inte går.
Nångång, nån dag kommer du vandra iväg, på din egna resa ut i livet.
Förhoppningsvis kommer du gå på fler nitar än jag gjort.
Jag önskar det för dig.
Trots allt.
Du kommer hitta din plats. Det är jag säker på.

Men idag är du en 7-åring utan någon föraning om framtiden eller livet som väntar.
Vilket kanske är tur.
Eller synd.
Vet inte.

Idag är det vår dag.
Din och min.
Och jag ska krama dig tills solen går ner.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar