torsdag 6 september 2012

Hur räcker man till?

Jag målar skåp.
Mintgrönt.
Och tapetserar, bruna fyrklöver.

Jag lyssnar på denna, om och om igen och myser så där lite alldeles extra.
Dom små stunder jag hittar och kan ta.

För oj vad det blev komplicerat och svårt att ha en pojke som går i 2:an.
Som har humör som en tonåring, en alldeles för liten tonåring.
Som vill vara cool och liten på samma gång.
Att vara snart åtta år och ena stunden gå med byxorna nerdragna över halva rumpan och i nästa stund vilja krypa upp och gosa i all evighet.
Är så klart inte så lätt.
När man inte vet vilket ben man ska stå på.

Och att vara en förtvivlad mamma som inte hänger med i svängarna.
Som inte riktigt vet hur hon ska räcka till.
Är inte heller så lätt.

Han har det jobbigt just nu. Med kompisar.
Och sig själv gissar jag.
Vi ligger i hans säng på kvällarna och jag säger till honom att inte ta nån skit.
Ni vet, det där som Grynet intalade en förr, när det begav sig.
Han skrattar lite varje gång jag säger det.
Ta ingen skit.
Han ber mig förklara vad jag menar.
Men jag tror han förstår.

Jag kommer på mig själv tänka samma tanke under dagarna.
Ta ingen skit.
Jag säger det till mig själv och tänker att det är egentligen en himla bra mening.
Bara så där. Säger den rätt mycket.

Det är pannkaksdags för mig och lillebror.
Torsdag.
Dagen som ger mig andrum.
Och ikväll ska jag sjunga.
Mina fina Lilies kommer hit och vi ska träna träna träna och fylla våra hjärtan med skratt och lycka.
Vi brukar göra det.
Nästa lördag ska vi uppträda.
Jag tror jag kommer vara mindre nervös denna gången.





6 kommentarer:

  1. Relationer är komplicerade redan på lågstadiet. Min kille har börjat trean nu och när vi frågat honom, under hela hans skoltid, hur det var i skolan så får vi alltid höra om kompisarna, inte vad de gör på lektionerna! Och de är osams och sams om vartannat, och den har var så arg, så arg på igår är han inte arg på längre idag. Och jag vet inte hur många gånger han har kommit hem och sagt "jag ska aldrig mer leka med xxx"! Och så leker de igen, kanske redan efter några timmar bara! Det verkar jobbigt men jag är glad att han vågar prata om det, det tror jag inte att jag gjorde när jag var liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men eller hur, lite så är det. Det som vi föräldrar tar på jätte allvar och blir jätte oroliga över, är inte alls lika stor big deal för dom, gissar jag.
      Det är svårt att förstå ibland, hur man ska göra och hur mycket man ska göra det.
      Men så länge dom känner sig trygga med att prata och berätta, är man redan halvvägs, tror jag.
      Tack för dina ord, kram!

      Radera
  2. Du skriver om saker som berör och sätter i gång en hel del tankar. Och gör så fint med skåpet och väggen.
    Finner inte riktigt orden just nu. En kram på tisdagkvällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag finner inte orden till att förklara hur glad jag blir att du säger så.
      Det är ju på nått sätt en av anledningarna till att man bloggar.
      Att beröra.
      TACK fina du.

      Radera
  3. jag har bara läst de första inläggen i din blogg och hit vill jag komma varje dag, vad fint du skriver- på alla sätt och vis.

    och du, får jag fråga vilken färgkod du har på skåpet? satt precis och googlade mintgrön färg och nu hittade jag dej och ditt skåp, perfektion!

    ha en fin kväll, hej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, och tack! Mitt hjärta blev varmt och hoppade ett extra skutt av dina fina rader.
      Färgen på skåpet heter Mint och kommer från Alcro.
      Visst blev den bra? När jag började måla kändes den alldeles för blek och inte alls som jag tänk, men den mörknar ju (fick måla skåpet 5 gånger dock!).
      Hoppas du får till det och lägg ut en bild sen vetja!
      Tack igen och hej!

      Radera