måndag 22 september 2014

Skörstark

Jag var hos underbara Malin igår.
Hon som även gav mig de där fantastiska dagarna i våras.
Vi skrattade åt min energi som kickades igång vid hennes beröring.
Och som löpte amok inom mig tydligen.
Den retades och skojade med henne.
Jag undrar vad det betyder.
Men bestämde mig för att det måste betyda något vackert.

Hon bad mig att inte underskatta de vitmålade trägolven.
Dom står för något.
Betyder något.
Hela mitt väsen reagerade när jag nämnde dom.

Jag fastnade vid orden hon sa om att mina nerver nästan låg utanpå skinnet.
Jag känner ju det ibland.
Och speciellt efter vad jag gått igenom de sista året.
Jag känner in för mycket.

Skörstark.

Finns det tydligen något som heter.
Och kanske är det jag.
Jag försöker tänka att egenskapen gör mig mer medveten om mitt eget välmående.
Vad jag behöver.
Och framförallt, inte behöver.
Den tvingar mig att prioritera bättre.
Sortera bort det och de som inte ska finnas i min närhet.
Jag bestämmer mig för att det är något bra det där med att vara skörstark.

Vi pratade också om att man förväntas känna på ett visst sätt när man går igenom jobbiga saker.
Händelser och upplevelser som har en förutbestämd stämpel som jobbiga eller sorgliga.
Vi tar automatiskt in känslan, eftersom det förväntas vara så bara.
Men tänk om det inte alls är så egentligen?
Tänk om det jobbiga istället är en lättnad?
Och det sorgliga en befrielse?

Vi är så känslo-kontrollerade i vårt samhälle, vi gör och känner som vi lärt oss att man ska göra.
Som vår granne gjorde eller gör.
Som våra föräldrar.
För att slippa sticka ut eller bli bedömd.
Dömd.
Eller för vi helt enkelt glömt hur det var att känna efter själv.
Vi har tappat bort förmågan.

Vad har hänt med människans egna kraft och tillit?
Till sig själv.
Och till sin egen storhet.
Vi har hela universum inom oss.
Och alla svar.
Vi behöver inte någon som berättar för oss hur vi ska känna.
För vi vet själva.
Innerst inne.

Vägra gå som en robot genom livet.
Vägra följ strömmen.
Var individualist.
Lita på dina egna känslor och på ditt eget hjärta.
För du vet.
Du om någon vet.
Och du har rätt.
Jag lovar dig.
Du. har. rätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar