måndag 18 augusti 2014

Till de som betyder mest

Jag vill väcka dom med kärlek varje morgon.
Lugnt. Fridfullt. Ömt.
Viska godmorgon i deras öra.
Ta mig tid att lyssna på drömmarna dom drömt under natten.
Smeka deras sovvarma rygg.
Pussa deras trötta ögon.

Jag vill kunna sitta med dom när dom äter frukost.
Tända ett ljus och spela lugn musik.
Bunkra upp deras själ med harmoni, innan dagen utanför tränger sig på.

Och när jag hämtar dom på eftermiddagen ska det finnas tid för dom.
För att känna av och lyssna in.
Hur dom haft det och hur dom mår.

Mina barn.

Jag vill lära dom vikten av att vara vänlig och ödmjuk.
Av hur värdefull tiden är.
Deras och andras.
Respekt.

Men också att ambition och målmedvetenhet behövs.
Mot varthän dom nu vill gå.

Jag vill lära dom att vi är en familj, men att vi inte sitter ihop.
Att andras lycka är lika mycket värd och lika viktig, som deras.
Och få dom att förstå.
Att jag inte alltid är där, men när jag är det är det fullkomligt och helt.

Jag vill berätta för dom om livet.
Att det ibland prövar oss.
Och att det inte alltid blir som vi tänkt.
Att motgångar är lika viktiga som framgångar.
Och att allt vi går igenom lär oss någonting.
Balans.

Jag vill ge dom modet.
Att stå upp för sin sak och för sin tro.
Modet till att försvara de svaga.
Att ta parti och slåss för det som är rätt.

Att aldrig låta sig styras av rädslor.
Men heller inte gömma sig för dom.
Våga möt dom och förstå att bakom rädslorna finns ofta det vi längtar efter mest.
Hitta det.

Men mest av allt vill jag ge dom kärleken.
Till sig själva och till andra.
Och till planeten vi lever på.
Att vårda och ge näring.
Att prioritera och våga.

"I don´t love you as if you were a rose of salt, topaz,
or arrow of carnations that propagate fire:
I love you as one loves certain obscure things,
secretly, between the shadow and the soul.

I love you as the plant that doesn´t bloom but carries
the light of those flowers, hidden, within itself,
and thanks to your love the tight aroma that arose
from the earth lives dimly in my body.

I love you without knowing how, or when, or from where,
I love you directly without problems or pride:
I love you like this because I don´t know any other way to love,
except in this form in which I am not nor are you,
so close that your hand upon my chest is mine,
so close that your eyes close with my dreams."

- Pablo Neruda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar